2018. június 13., szerda

SZATUNA nagyinterjú – Ügyvezetőnk, Tóth János válaszol


Sokakat foglalkoztat a Szatuna légterelők múltja, jelene és jövőbeni lehetőségei. Ilyen és hasonló kérdésekre kerestük a választ
Tóth János ügyvezetővel. 




- Hány éve alapítottátok a Szatuna Kft.-t?

Ügyvezetőnk Tóth János válaszol: - 1990-ben alapítottuk meg a Kft.-t. Már két évvel előtte magánvállalkozóként, akkori néven kisiparosként Novák Lászlóval elkezdtünk ezzel a témával foglalkozni. Lacinak már volt előtte kisiparos múltja, ő félállásban kezdte ezt a tevékenységet két-három évvel korábban. A rendszerváltás időszakában vált lehetővé, hogy gazdasági társaságok alakuljanak. Kft.-t abban az évben lehetett először alapítani és mi az elsők között voltunk, akik Magyarországon Kft.-t alapítottak. A cég történetének kezdete tehát az 1990-es évekre nyúlik vissza.



- Honnan jött az alapötlet, a légterelő?

Ügyvezetőnk Tóth János válaszol: - Ez nem saját ötletünk volt. Ez a termék már akkor létezett. S érdekes, hogy nemrégiben láttam egy 1930-as évekbeli filmet, ahol már használták a légterelőt. Igaz, hogy akkor még nikkelezett fémből tettek az ajtó szélére vízvető vagy légterelő céllal egy ilyen felszerelési elemet.

Ez még fényes, nikkelezett fémszínű termék volt. Engem is meglepett, hogy a légterelő több mint nyolcvan éves termék… Aztán később ezt a terméket nem nagyon használták. Nyugat-Európában és Amerikában is a műanyagipar fejlődésével együtt került újra látótérbe. Műanyagból sokkal könnyebb volt elkészíteni, s néhány új funkciót is kapott ezáltal. Átlátszóvá vált a termék, szemben egy fém tárggyal, ez jelentős előnyt biztosított az autózásban. Amíg korábban a fém légterelő akadályozta a vezetőt, mai műanyag társai segítik az autózásban.

Tehát nem a mi ötletünk volt, hanem egy viszonylag régi dolog a légterelő. Tulajdonképpen a mi esetünkben egy piackutatás előzte meg, s akkor még a kis számban létező autósboltok igényei alapján kezdtük meg gyártani ezt a terméket.





- Az igények kapcsán merül fel a kérdés, hogy mire is jó egy légterelő? Miért jó nekem, ha légterelőt használok az autómon?

- Nagyon sokféle szempont van. Azt tapasztaltuk, hogy az emberek különböző okok miatt vásárolnak légterelőt. Az kétségtelen, hogy leggyakrabban a huzat káros hatásaira szeretnének megoldást találni. Erre abszolút alkalmas bizonyos mértékig ez az eszköz. Ha lehúzzuk körülbelül kétharmadig az ablakot, akkor olyan áramlási viszonyokat termetünk ezzel a légterelő használattal, hogy nem feltétlenül a fülünkre, vállunkra vág az erős szél. Így a huzat hatás elég jól szabályozható.



Aztán vannak más szempontok is. Vannak, akik kifejezetten szeretik öltöztetni az autójukat. Egyedi megoldásokat keresnek. Ahhoz, hogy egy autónak egyedi külsőt varázsoljunk, egy légterelő nagyon hasznos lehet. Ez a termék sportos külsőt ad a kocsinak. A másik előnye, hogy amikor parkolóban állunk, s ez a parkoló viszonylag biztonságos, akkor lehet szellőztetni az autót.

A füst színű műanyag alapanyag miatt a napsugárzást is egy napszemüveghez hasonlóan tompítja. Legfőképp az oldalról érkező napsugárzás ellen lehet hatékony, érdemes emiatt is használni a légterelőt. A másik pozitívumát az autóban dohányzók élvezhetik, hiszen huzat nélkül szellőztethetik ki a gépjárműből a dohányfüstöt.

S még hosszasan folytathatnám a sort a légterelő előnyeiről, de mint tudjuk: a puding próbája az evés.




– A kellemetlen hatások kiküszöböléséről jut eszembe a klíma, és annak mellékhatásai. Azoknak is segítséget nyújthat a légterelő, akik nem szeretik a klímát használni az autóban?

Ügyvezetőnk Tóth János válaszol: – Magam is használom az autóban a klímát hosszabb utakon. Nem túl gyakran, de teljesen nyilvánvaló, hogy bizonyos körülmények között a klíma optimális megoldás lehet. Például, amikor nagy sebességgel hosszú úton haladunk, s nagyon felmelegszik az autó. Ennek a megoldásnak viszont vannak árnyoldalai is. Egyrészt a klíma komolyan növeli az autó fogyasztását – adott esetben akár egy literes többletfogyasztással is lehet számolni. Továbbá vannak, akik érzékenyek a klíma élettani hatásaira, hasonlóan a huzathoz. Sokan egy hosszabb klímás utazást követően bevérzett szemmel küzdenek meg és más kellemetlen hatások is jelentkezhetnek.

Sajnos a klíma korántsem tökéletes megoldás, ez az igazság. Sokan vannak, akik egyszerűen képtelenek klímás autóban utazni, mert egyből megfáznak, főleg amennyiben a klímát nem tartják rendesen karban – ezt egyébként nem is könnyű és extra költségekkel is jár. Esetenként hiába vannak a komoly tisztítószerek, és a szűrők cseréje, sajnos ez sem old meg mindent a klíma higiéniáját tekintve. Elég ha arra gondolunk, hogy az első tavaszi klímahasználatkor milyen furcsa szagok árasztják el az utasteret. Pangó részek vannak a klíma csatorna üregeiben, s ezeken a helyeken gombák és egyéb kártékony baktériumok könnyű szerrel meg tudnak telepedni. Mindezt ha ráadásul cirkuláltatjuk, akkor nagyon hamar el tudunk kapni valamilyen fertőző betegséget.

Tehát nem feltétlen előnyös a klíma, magam csak a hosszabb utakon használom. Rövid távon egyszerűbb egy szellőztetés egy könnyed ablakletekeréssel, mint a klímát használni. Sőt, sokan nagyon szívesen autóznak alacsony sebességgel a városban, letekert ablakkal. Ez sokszor olyan élmény, mintha az ember kint lenne a szabadban és nem pedig bezárva egy pici, fülledt helyre. A motorosok is ezt a fajta szabadságot keresik többek között a motorozásban, a közvetlen kapcsolatot a külső térrel.

Megállapíthatjuk tehát, hogy a klíma mellett bőven van helye és létjogosultsága a légterelőnek és amennyiben az árát nézzük, akkor szinte össze sem lehet hasonlítani egy klímaberendezés árával a légterelő szett árát. Árérték arányban meglehetősen sok lehetőséget kapunk arra, hogy az autónkat szellőztessük, szebbé tegyük, akár egyedivé varázsoljuk és más módon emeljük az értékét. Nem beszélve arról, hogy az utazásunk komfort értéke is emelkedik légterelőnk által.



- Köszönöm, hogy megtudtuk, hogy miért jó nekünk, ha légterelőt használunk. Ugyanakkor bennünket az is érdekel, hogy miért pont Szatuna légterelőt válasszunk?

Ügyvezetőnk Tóth János válaszol: - Vannak nagyon jó termékek a piacon, ám amiben mi igyekszünk kiemelkedőek lenni, azok a különböző általunk kitalált megoldások. Nem használja senki például azt a rögzítési megoldást, amit mi fejlesztettünk ki. Sokan ragasztják a légterelőt, ami nem túl esztétikus megoldás. Európában mi inkább az ablakkeretbe beszerelhető légterelőt használjuk. Ezt a beszerelhetőséget mi továbbfejlesztettük és egy olyan megoldást találtunk ki, hogy a légterelő peremébe egy hornyot marunk, ami meg tud akadni az ablak gumitömítésében.

Tulajdonképpen a gumitömítés profiljához készítünk egy ellen profilt, ami beakad oda, ezáltal sokkal jobban rögzül a légterelő. Ez a perem a gumitömítés profilját lekövetve beül a gumitömítésbe, s ha ezt megtámasztjuk egy általunk „U-profilnak” nevezett eszközzel, akkor ez egy olyan erős kötést jelent, amit nagyon nehezen lehet csak onnan kimozdítani.

Amúgy ez egy jellemző hiba a legtöbb légterelőgyártónál, hogy a rögzítést nem tudják ilyen hatékonyan megoldani. Ez a megoldás ugyanis jelentős többletmunkát okoz. Mi egy olyan feladatot is felvállaltunk ezzel a hatékony megoldással, amit a legtöbb légterelő gyártó nem végez el. Amennyiben kevesebbet dolgozik valaki egy termékkel, akkor az ára is kevesebb lehet. Ezekért a plusz minőségi megoldásokért és plusz biztonságért mi többet dolgozunk, tehát ez nekünk többe is kerül, vagyis nem a legalacsonyabb árkategóriát képviseljük a piacon.

Azt tapasztaljuk, hogy más gyártók termékeinél hol a hátulja csúszik le a légterelőknek, amikor egy ragasztó elenged, hol az eleje bújik ki a légterelőnek a keretből. Nehéz egy ilyen nagy igénybevételnek kitett terméket jól rögzíteni úgy, hogy az esztétikus is legyen és megfelelően tartson. Ez minden gyártónak kihívás. Azt tapasztaljuk, hogy a rázkódás a nap melegítő hatása vagy a lehűlés hatására a műanyag picit zsugorodik, mozdul. A mechanikai hatások, a szél rezonancia mind igyekeznek eltávolítani a légterelőt a keretből. A mi légterelőink a régi autókon sokszor megközelítőleg húsz éve teljesítenek nap mint nap. Bírják a strapát, jó esetben olyan hosszú élettartamúak, mint egy autó.





- Ahogy hallgatlak a légterelőkkel kapcsolatban, egy szó jut eszembe: szenvedély. Hogyan lehet több mint húsz esztendőn keresztül egy adott szakterületen ilyen professzionálisan teljesíteni – a mai napig szenvedéllyel?

Ügyvezetőnk Tóth János válaszol: - Kétségtelen, hogy mi fiatalemberként kezdtünk el ezzel a termékkel foglalkozni. A fiatalkori élmények meghatározóak és mi szerettünk volna mindig is olyan terméket készíteni, ami maximálisan kiszolgálja vevőinket, és amivel nem csak az országhatáron belül, hanem az országhatáron kívül is sikereket érhetünk el. Ez sikerült is, mert most már nagyon sok országba szállítjuk a légterelőt. 

Jó érzés, ha az ember azt mondhatja, hogy valamihez ért. Ez visz tovább. Mindig vannak újabb és újabb típusok és kihívások, ehhez pedig szükséges a közel harmincéves szakmai tapasztalatunk. Ez nem hátrány, inkább előny, mert nagyon sok mindenen túl vagyunk már. Ha most kezdené az ember, bizony számtalan csapdába bele esne. Mi is rengeteg olyan utat találtunk, amelyeknek zöme nem vált be, de a kudarcok is viszik előre az embert, és persze a vágy is, hogy elkerüljük a kudarcot. Tehát kellenek a kudarcok is ahhoz, hogy végül megtudjuk mi az, ami jó.

Az a célunk, hogy egy olyan méretű vállalkozást hozzunk létre és üzemeltessünk, ami túlél bennünket és a környékbeli embereknek munkát ad. Jelenleg harmincan vagyunk. Komolyan gondoljuk, hogy igazi érték, amit létrehoztunk, hiszen harminc család megél ebből a munkából. S elmondhatja magáról, hogy olyan dolgot csinál, aminek értelme van. Amit szeretnek az emberek, amit megvásárolnak és szeretik is a termékeinket a vásárlóink. Önmagában ez is egy jó érzés.

Egyelőre minket most ez a cél mozgat, hogy ezt a vállalkozást olyan szinten tudjuk üzemeltetni, hogy európai szintű vállalat legyen. Nem létszámában, hanem a létrehozott termék minősége szempontjából.




- Említetted Európát. A Szatuna esetében mely piacokról beszélünk?

Ügyvezetőnk Tóth János válaszol: - Egy magyar kisvállalat rendkívül sok hátránnyal küzd, egy nyugat-európai kisebb vállalathoz képest. Nagyon kicsi a magyar piac – előbb utóbb egy jólműködő vállalat kinövi ezt a piacot. A következő lépés, hogy megpróbál exportálni valahova. Szerencsére a környező országokba lehet, s elsősorban nem is a nyugat-európai országokba, mert ott alig van olyan piaci rés, ahova beférnénk. Nagyon nehéz Nyugat-Európába exportálni, nekünk sem sikerült eleinte.

Bizalmatlanok a nyugat-európai vásárlók a magyar termékekkel szemben. Szerintem nem joggal, mert nagyon sok termék megüti a mércéjüket, vagy még többet is annál. Az elvárás általában az, hogy kétszer olyan jót fele annyiért adjunk. Egy Nyugat-Európainak általában hasonló az elvárása, sajnos ezt azonban nem tudjuk teljesíteni. Nem is igazán akarjuk. Ezért aztán maradt nekünk is a környező régiós országok piaca, ahol olyan partnereket találtunk, akik ráadásul magyar nemzetiségűek, tehát könnyen tudtunk velük szakmai kérdéseket megbeszélni. Érdekes módon ők voltak azok, akik a piacbővítési folyamatban nagy segítségünkre voltak.

Most már megváltoztak az értékesítési lehetőségek – az internet egy nagy lehetőség. Magyarországon is eléggé jó eredményeket érünk el az internetes értékesítésben, ezért aztán abban gondolkodom, hogy ezt a munkát nemzetközi szintre kiterjesszük, tehát kilépjünk az Európai Unió többi tagállama felé is, a távolabbi országok piacára is, interneten. Jelenleg az értékesítésen most ez az egyik cél, amit meghatároztunk, és értékesítőink ezen dolgoznak most.




- Köszönöm, hogy bemutattad olvasóinknak a cég működését és a filozófiát, ami mögötte áll. Ugyanakkor nagyon érdekelne, a benned élő szakember mellett az ember maga. Család, hobbi, ilyen kérdések érdekelnek veled kapcsolatban.

Ügyvezetőnk Tóth János válaszol: - Nem tudom, mennyire vagyok cégvezetőként sikeresnek nevezhető. Ez nem egy milliárdos cég, tehát címlapra nem kerülnénk a teljesítményünkkel. Azt viszont valójában mégis sikernek érzem, hogy egyrészt a saját családomnak, a kollégáim családjainak folyamatos megélhetést biztosítunk – egy jó magyar átlag megélhetést. Stabil a működésünk és stabil megélhetésünk van, tehát nem kell a holnapon gondolkodnunk.

Az elmúlt közel három évtized tényleg azt mutatja, hogy ezek az elképzelések és módszerek, amiket használtunk, hosszú távon is működtek – ez is egyfajta értéket képvisel. Örülök, hogy nem egy felfújt luftballon típusú cég vagyunk, akik először szárnyalnak és aztán nagyon mélyre kerülnek. Egy lassú építkezés eredménye az, ahol mi most tartunk. Ha megnézzük, akár egy gyermek fejlődésén, akár egy felnőtt karrier útján a nagy látványos sikereknek megvan az ára. Hasonló a helyzet a vállalatok életében is.

A másik kérdés a családi háttér, ami valóban kiegyensúlyozott. Bízom benne, hogy feleségem is ezt mondaná. Kétségtelen, hogy ő ebben sokkal többet segít nekem, mint amennyire én tudok segíteni neki az ő munkájában. Van egy pici aránytalanság ebben, de ő mindenesetre jól végzi a saját részét, az enyémen biztosan lehetne javítani. Emellett kollégámnak Novák Lacinak is van olyan pihentető hobbija, ami azért valóban nagyon kell a mai világban. Dolgozni nagyon sokat lehet, de azt is látjuk, hogy a túlzásba vitt munkának és a cégek túlzásba vitt sikerhajszolásának is megvannak az árnyoldalai. Egy idő múlva kivétel nélkül mindenki kiég, és egy nagy mélypont érkezhet el. Ezt nem szerencsés megvárni, inkább fel kell oldani pihenéssel és esetleg valamilyen hobbival. A tulajdonostársam, Novák László elismert nemzetközi hírű természetfotós, én pedig szeretek madarakkal foglalkozni, sólymokat idomítok. Szabadidőmben solymászom.





- Megütötte a fülemet a kiégés szó, amely sajnos mai világunk egyik népbetegsége. Úgy értesültem, hogy a Szatuna Kft. megváltozott munkaképességű embereket is alkalmaz. Mi vezetett erre a fajta példaértékű társadalmi szerepvállalásra?

Ügyvezetőnk Tóth János válaszol: - Nem feltétlenül vagyunk mi annyira nagyszerűek ebben. Ugyanakkor az kétségtelen, hogy megvizsgáltuk, találunk-e olyan munkakört, ahol lehetne megváltozott munkaképességűeket is alkalmazni. Most is van egy terület, ahova fel tudnánk venni egy megváltozott munkaképességű kollégát – egyelőre sajnos nem találtuk meg azt a megfelelő személyt.

Viszont te általad annak idején megláttam, hogy a te személyiséged egy nagyon értékes személyiség. S úgy láttam, hogy abban a pillanatban nagyon komoly gondokkal küzd, mert nem nagyon tudott semmilyen munkahelyre bekerülni, nagyon speciális okok miatt. Ugyanakkor rendkívül magas szintű munkát lenne képes végezni. S itt az az ötlet ugrott be, hogy nem feltétlenül kell mindent a cég telephelyén végezni, lehet néhány feladatot távmunka konstrukcióban is. S ekkor kezdtünk el beszélgetni, hogy lenne egy ilyen feladatkör. S úgy tűnik, hogy jókor, jó időben megtaláltak ezzel a dologgal, mert ahogy elmondtad, neked ez egy kellemes munka, szívesen csinálod.

A mi szempontonkunból pedig egy főállású embert nem tudtunk volna csak ezen a területen foglalkoztatni, tehát ez egy kölcsönösen jó megoldás volt. Tapasztalataim szerint az lehet a recept, hogy próbálkozzanak, mert vannak olyan képességekkel rendelkező megváltozott munkaképességű emberek, akiket érdemes alkalmazni. A jó szándék egyébként ma már nagyon sok helyen megvan – egyre több cégvezetőtől hallom, hogy szeretnének megváltozott munkaképességűeket alkalmazni. Ugyanakkor a szűkülő munkaerőpiac korlátozott lehetőségei is ebbe az irányba viszik a gondolkodást. Tehát a megváltozott munkaképességűek most helyzetbe kerülhetnek, ha képesek feltárni azt, hogy ők mit tudnak jól csinálni.

Nagyon sok cég tudná ezt a gyakorlatot alkalmazni, nem feltétlenül főállásban, de el kell indulni abba az irányba, hogy valaki miben jó. S ha rátalál arra a cégre, ahol a képességeit kamatoztatni tudná, ott véleményem szerint legtöbb helyen van erre fogadókészség. Kétségtelen, hogy ez még nem egy túlságosan bejáratott gyakorlat Magyarországon, hogy távmunkában, félmunkaidőben dolgozzanak. Ugyanakkor egy-egy ilyen együttműködés rendkívül eredményes lehet sok-sok területen.

Azt is szeretném megjegyezni, hogy ehhez az is kellett, hogy jelentkezzél. Mindkét oldalról kellett egyfajta nyitottság, s ha nem is az első alkalomra, de egy második, harmadik, negyedik cégnél egy kitartó próbálkozás biztosan összejön. Látunk erre pozitív példákat nap, mint nap. El tudnám képzelni, hogy egy mozgássérült kolléga az ügyfélszolgálati teendőket nagyon hatékonyan el tudná látni, ugyanakkor jelenleg hiába keressük őt, egyelőre nem találjuk.

Sokan sajnos belenyugszanak abba a státuszba, amibe kerültek, és nem nagyon akarnak vagy tudnak belőle kijönni. Vannak sokkal többre hivatott emberek a mozgássérültek között vagy a megváltozott munkaképességűek között.




- Picit visszakanyarodva a légterelőkhöz… Mit üzensz azoknak, akik eddig is a Szatunát választották vagy éppen most döntenek légterelő választás témában?

Ügyvezetőnk Tóth János válaszol: - Törzsvevőinknek köszönöm a bizalmat, hogy évtizedeken keresztül vásároltak tőlünk. Ismerek személyesen olyan vásárlókat, akik már a negyedik, ötödik autójukra vásárolnak nálunk légterelőket. Nyilván ez is kifejezi, hogy sikerült termékünkkel elvárásaikat teljesíteni. 

Új vásárlóinktól pedig azt kérem, hogy próbálják ki a terméket. Általában az a tapasztalat, hogy ha sikerül bemutatni, hogy milyen előnyei vannak a légterelőnek, miért is hasznos kiegészítője az autózásnak, akkor a legtöbb ember beleszeret. Nekünk az értékesítésben ez jelenti a legnagyobb kihívást, hogy hogyan tudjuk megmutatni az embereknek termékünk előnyeit. Ezért buzdítom őket arra, hogy próbálják ki, használják légterelőinket, mert jobbá, kényelmesebbé teszi számukra az autózást.

Te is kedvet kaptál a légterelő beszerzéshez?

Ezen a linken megteheted.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

A 3 legnagyobb tévhit a Szatuna légterelőkkel kapcsolatban

#1 tévhit - Összekarcolja az ablaküveget Légterelőink alapanyaga plexi. Az üveg megkarcolására csak az üvegnél keményebb anyag képes, a...